BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Mérnök-informatikus szak |
Nappali tagozat
2012/2013-es tanév, őszi félév
|
Sudoku-mátrixnak hívunk egy olyan négyzetes mátrixot, amelyben a sorok (és az oszlopok) száma egy n = k2 ≥ 1 négyzetszám. (Tehát a mátrix elemeinek száma n2 = k4.)
Egy Sudoku-mátrixban cellának hívunk egy olyan (folytonos) részmátrixot, amely k sorból és k oszlopból áll, és bal felső sarkának sor- ill. oszlopsorszáma i*k+1 ill. j*k+1, ahol 0 ≤ i,j ≤ k-1 (a sorokat és oszlopokat 1-től számozzuk).
A Sudoku-mátrix elemeit mezőknek is nevezzük.
Egy Sudoku-feladvány egy olyan Sudoku-mátrix, amelynek egyes mezői segítő információkat (röviden infókat) tartalmaznak. A Sudoku játék közismert alapváltozatában csak ún. száminfók fordulnak elő, amelyek azt írják elő, hogy a megoldás adott mezője egy adott számot tartalmazzon.
Egy n*n méretű Sudoku-feladvány helyes megoldása egy olyan n*n-es Sudoku-mátrix, amelynek mezői 1 és n közé eső egész számok. A megoldás helyességének alapfeltétele, hogy annak minden sorában, oszlopában és cellájában különböző számok álljanak, tehát a mátrix minden ilyen részterülete az 1..n számok mindegyikét pontosan egyszer tartalmazza. Emellett a megoldás helyességéhez az is szükséges, hogy teljesítse az infók által előírt korlátozásokat. A feladvány egy (i,j) koordinátájú mezőjében levő M száminfó azt írja elő, hogy a megoldás azonos helyzetű, (i,j) koordinátájú mezője az M számot kell tartalmazza.
A jelen házi feladatban a száminfók mellett két további fajta segítő információ fordulhat elő. A paritási infó a megoldás adott mezőjének paritását adja meg, tehát előírja, hogy az páros vagy páratlan értékű legyen. A szomszédsági infó azt az információt hordozza, hogy az adott mező értéke pontosan 1-gyel tér el az alatta, illetve a tőle balra levő mező értékétől (azaz ezek a mezőértékek szomszédos egész számok). A paritási és szomszédsági korlátozásokból egy mezőre több is vonatkozhat, ezek akár egymásnak vagy a száminfónak is ellentmondhatnak.
Példaként három Sudoku-feladványt mutatunk az 1. ábrán, ahol a k cellaméret rendre 3, 2, 3.
Az első feladványban csak száminfók vannak, mint a hagyományos Sudokuban. A második és harmadik feladványban betűk jelzik a paritási és szomszédsági infókat, ezek jelentése:
e
(even): az adott mező értéke páros, o
(odd): az adott mező értéke páratlan, s
(south): az adott és az alatta levő mező értéke között 1 a különbség, w
(west): az adott és a tőle balra levő mező értéke között 1 a különbség.
A Sudoku-feladvány bal szélső oszlopának mezőiben is állhat w
, alsó
sorának mezőiben pedig s
, annak ellenére, hogy nincs
hasznosítható jelentésük. Ezeket az infókat figyelmen kívül kell hagyni.
Az 1. ábrán látható három feladvány egy-egy megoldását a 2. ábra mutatja. Az első feladványnak van más megoldása is, a másik kettőnek az ábrán szereplő tábla az egyetlen megoldása. A szomszédsági infók nem-teljes voltára (lásd a fenti második megjegyzést) több példát is találhatunk ezekben a feladványokban. Például a középső feladvány második sorának első mezője nem tartalmaz szomszédsági infót, pedig a megoldás adott mezőjének értéke 3, az alatta levő mező értéke pedig 4, azaz pontosan 1-gyel térnek el egymástól.
Írjon sudoku
néven olyan Prolog-eljárást, ill.
Erlang-függvényt, amely egy feladvány összes megoldását előállítja! Feltételezheti, hogy a feladvány cellamérete
legfeljebb 10.
A Prolog-eljárásnak két paramétere van. Első (bemenő) paramétere a feladványt, második (kimenő) paramétere a megoldást írja le. Az eljárásnak a visszalépések során minden megoldást pontosan egyszer kell kiadnia (tetszőleges sorrendben). Ez azt is jelenti, hogy ha a feladványnak nincs megoldása, az eljárásnak meg kell hiúsulnia.
A Prolog-eljárás bemenő paramétere egy
s(K,F)
felépítésű struktúra, ahol
K
a cellák oldalhossza,F
a sorok listájaként megadott feladvány, ahol egy sor a benne
levő mezők listája.
A feladvány egy mezőjét infók listájaként adjuk meg. Infó lehet
az e
, o
,
s
és w
atom, továbbá a v(N)
struktúra, ahol N
az adott mező előírt értéke (a
v
rövidítés az angol value szóból származik). Az
infók listájában mindegyik atom illetve a struktúra legfeljebb egyszer,
de tetszőleges sorrendben fordulhat elő, és a lista üres is lehet.
A Prolog-eljárás kimenő paramétere a feladvány egy megoldása, amely számokat tartalmazó listák listájaként van ábrázolva.
Például az 1. ábra középső feladványát a következő Prolog-struktúrával írjuk le:
s(2, [[[e,w,v(2),s], [w], [e], []], [ [], [e,s,w], [], [o]], [ [], [], [v(1)], []], [ [w], [s], [], []]])
A feladvány egyetlen megoldását a következő lista írja le:
[[ 2, 1, 4, 3], [ 3, 4, 2, 1], [ 4, 3, 1, 2], [ 1, 2, 3, 4]]
Az Erlang-függvény egyetlen paramétere a feladványt, az eredménye a megoldásokat írja le. Az eredménylistának a feladvány összes megoldását tartalmaznia kell, mégpedig minden megoldást pontosan egyszer (tetszőleges sorrendben). Ez azt is jelenti, hogy ha a feladványnak nincs megoldása, az eredmény az üres lista kell legyen.
Az Erlang-függvény paramétere egy {K,F}
pár, ahol K
és F
jelentése azonos a Prolog-eljárás K
és
F
struktúraelemeinek a jelentésével.
A feladványban minden mező infók listáját tartalmazza. Infó
az e
, o
,
s
és w
atom, továbbá az N
szám (az
adott mező előírt értéke). Az infók listájában ezek legfeljebb egyszer,
de tetszőleges sorrendben fordulhatnak elő, és a lista üres is lehet.
Az Erlang-függvény eredménye a feladvány összes megoldásának listája, ahol mindegyik megoldás számokat tartalmazó listák listájaként van ábrázolva.
Például az 1. ábra középső feladványát a következő Erlang-párral írjuk le:
{2, [[[e,w,2,s], [w], [e], []], [ [], [e,s,w], [], [o]], [ [], [], [1], []], [ [w], [s], [], []]]}
A feladvány egyetlen megoldását tartalmazó lista a következő:
[[[ 2, 1, 4, 3], [ 3, 4, 2, 1], [ 4, 3, 1, 2], [ 1, 2, 3, 4]]]
A házi feladat megoldása során a feladványt megadó bemenő paraméterre vonatkozó formai előírások meglétét nem kell ellenőriznie, azaz feltételezheti, hogy a paraméter megfelel a fent ismertetett formai követelményeknek.
A sudoku/2
Prolog-eljárás típusát a következő -
megjegyzésként megadott - Prolog-típusdefiníciók írják le.
% :- type sspec ---> s(size, board).
% :- type size == int.
% :- type field == list(info).
% :- type info ---> e; o; s; w; v(int).
% :- type board == list(list(field)).
% :- type ssol == list(list(int)).
% sudoku(SSpec, SSol):
% SSol az SSpec feladványt kielégítő megoldás.
% :- pred sudoku(sspec::in, ssol::out).
A sudoku:sudoku/1
Erlang-függvény típusát a következő -
megjegyzésként megadott - Erlang-típusdefiníciók írják le.
%% @type sspec() = {size(), board()}.
%% @type size() = integer().
%% @type field() = [info()].
%% @type info() = e | o | s | w | integer().
%% @type board() = [[field()]].
%% @type ssol() = [[integer()]].
%% @spec sudoku:sudoku(SSpec::sspec()) -> SSols::[ssol()].
%% @doc SSols az SSpec feladványt kielégítő megoldások listája.
A programot tartalmazó modul két attribútuma ez legyen:
-module(sudoku). -export([sudoku/1]).
Programjait keretprogramok segítségével próbálhatja ki. A keretprogramokat a beadáskor használthoz hasonló tesztesetekkel együtt töltheti le:
A keretprogram bemenete egy olyan szövegfájl, amelynek első nem üres sora a
Sudoku-feladvány cellaméretét, minden egyes további nem üres sora a
Sudoku-feladvány egy-egy sorát tartalmazza, ahol az egyes mezők értékét egy
vagy több szóköz választja el. A -
karakter jelzi, ha egy
mező nem tartalmaz infót. Ha tartalmaz, a mezőt az infók felsorolásával
adjuk meg: a számot decimális alakban, a többi infót a betűjelével írjuk
le; a jelek közé nem szabad szóközt tenni.
Például az 1. ábra közepső Sudoku-feladványát a 3. ábrán látható módon ábrázoljuk a bemeneti szövegfájlban:
2 ew2s w e - - esw - o - - 1 - w s - -3. ábra
A keretprogram kimenete a 4. ábrán bemutatotthoz hasonló tartalmú szövegfájl.
----- 2 1 4 3 3 4 2 1 4 3 1 2 1 2 3 4 -----4. ábra
A ksudoku.pl
Prolog-keretprogram a következő eljárásokat
exportálja:
% :- pred sudoku_be(file::in, sspec::out).
% :- pred sudoku_ki(file::in, ssol::in).
% :- pred megold(file::in, file::in).
sudoku/2
eljárást.% :- pred stopper(file::in, file::in),
megold/2
, de a végén kiírja a feladvány nevét, a
megoldások számát és a futási időt is.
% :- pred teljes_teszt(int::in).
(ezt az eljárást
Eisenberger András ültette át Prologra)tests
könyvtárban levő összes testXXXd.txt
tesztállomány esetén:
testXXXs.txt
állományban megadott
megoldáshalmazt kapta,
megold/2
) kiírja az eredményt a tests_out
könyvtár testXXXt.txt
nevű állományába.
XXX
egy tetszőleges hosszúságú
számjegysorozatot jelöl.
A keretprogram felhasználja a file
típust:
% :- type file == atom.
A file
típusú paraméterben a user
atomot megadva
a terminálról vihetünk be, ill. a terminálra írathatunk ki adatokat.
Egyébként a megadott nevű fájlba írunk, ill. fájlból olvasunk.
Használat: saját programját a
sudoku.pl
nevű fájlba tegye, különben a
ksudoku.pl
keretprogram nem találja meg. Ezután futtassa a
SICStus interpretert, és töltse be a keretprogramot. Példa:
SICStus 4.2.1 (x86-linux-glibc2.5): Wed Feb 1 01:12:14 CET 2012 Licensed to BUTE DP Course | ?- [ksudoku]. % consulting d:/dokumentumok/bme/dp/ksudoku.pl... % module sudoku_frame imported into user % loading e:/programozas/sicstus/library/lists.po... % module lists imported into sudoku_frame % loaded e:/programozas/sicstus/library/lists.po in module lists, 15 msec 11688 bytes % consulted d:/dokumentumok/bme/dp/ksudoku.pl in module sudoku_keret, 15 msec 29792 bytes yes | ?- stopper('teszt0.txt','teszt0.sol').
A stopper/2
, ill. megold/2
eljárások meghívása a
sudoku.pl
programot automatikusan betölti (ha szükséges),
ezért ennek módosításakor nem kell sem a SICStus interpretert
újraindítania, sem a keretprogramot újra betöltenie.
A ksudoku.erl
Erlang-keretprogram a következő függvényeket
exportálja:
@spec ksudoku:sudoku_be(FileIn::string()) -> SSpec::sspec()
SSpec
a FileIn
szövegfájlból beolvasott
Sudoku-feladvány.@spec ksudoku:sudoku_ki(FileOut::string(), SSols::[ssol()]) -> void()
SSols
listában átadott Sudoku-megoldásokat kiírja a
FileOut
szövegfájlba.@spec ksudoku:megold(FileIn::string(), FileOut::string()) -> void()
FileIn
szövegfájlból és összes
megoldását kiírja a FileOut
szövegfájlba. Ehhez felhasználja
a sudoku:sudoku/1
függvényt.@spec ksudoku:stopper(FileIn::string(), FileOut::string()) -> void()
ksudoku:megold/2
, de a végén kiírja a
FileIn
nevét, a megoldások számát és a futási időt is.
@spec teljes_teszt(Timeout::integer()) ->
[done|timeout].
(ezt a függvényt Eisenberger András egészítette ki
a megoldás ellenőrzésével)tests
könyvtárban levő összes testXXXd.txt
tesztállomány esetén:
Timeout
másodperces időkorláttal,
testXXXs.txt
állományban megadott
megoldáshalmazt kapta,
megold/2
) kiírja az eredményt a tests_out
könyvtár testXXXt.txt
nevű állományába.
XXX
egy tetszőleges hosszúságú
számjegysorozatot jelöl.
Használat: saját sudoku.erl
nevű programját
minden változtatás után fordítsa le,
és sudoku.beam
néven rakja a keretprogrammal
azonos mappába, különben a ksudoku.erl
keretprogram nem
találja meg. Ezután indítsa el az Erlang interpretert, és töltse be a
lefordított keretprogramot. Példa:
Eshell V5.8 (abort with ^G) 1> l(ksudoku). {module,ksudoku} 2> ksudoku:stopper("teszt0.txt","teszt0.sol").
A keretprogram automatikusan betölti a sudoku.beam
programot,
feltéve, hogy a keretprogrammal azonos mappában van.
Ha a saját sudoku.erl
programját módosítja, a lefordítása után
betöltheti az l(sudoku). paranccsal, de újra betöltheti a
ksudoku.erl
keretprogramot is, ami magával húzza a módosított
programot. Egyes esetekben célszerű újraindítani az Erlang értelmezőt.
Mindkét programot úgy írja meg (választása szerint vagy magyarul, vagy angolul), hogy a szövegük jól olvasható legyen: válasszon értelmes neveket, specifikálja a paraméterek és más azonosítók szerepét és értelmezési tartományát, magyarázza meg az egyes eljárások, ill. függvények feladatát és működését! Kövesse a Prolog-, ill. az Erlang-diákon használt szövegelrendezési konvenciókat! Javasoljuk, hogy ne írjon 72 karakternél hosszabb sorokat. Minden eljáráshoz és függvényhez készítsen fejkommentet!
A két programhoz készítsen közös dokumentációt; vagy magyarul, vagy angolul. A dokumentáció tartalma legalább a következő legyen:
Fogalmazzon világosan és tömören, ügyeljen a helyes nyelvhasználatra és a helyesírási szabályok betartására! Az indokoltan elvárható formai követelmények be nem tartását, a gondatlan kivitelt szankcionáljuk.
A dokumentációt elektronikus alakban adja be HTML, PDF, esetleg ASCII formátumban.
A programok készülhetnek MS Windows alatt is, de Linux alatt is működniük kell. A beadott programokat Linux környezetben a SICStus Prolog 4.2.x, ill. az Erlang/OTP R14A rendszerekkel teszteljük.
Megoldásában Prolog nyelven tetszőleges könyvtárakat használhat, kivéve a
clpfd
, clpq
, clpr
, clpb
és chr
Prolog-könyvtárakat: az ezeket a
könyvtárakat felhasználó megoldások a létraversenyben nem vehetnek részt,
és így megajánlott jegyet sem kaphatnak.
Erlang nyelven az adatbázist vagy egyéb mellékhatást használó függvények használata tilos (erlang:get, erlang:put, digraph modul, io modul stb.). Néhány megengedett, állapotmentes modul: array, dict, gb_*, lists, math, ord*, queue, sets, string.
A programokat és az elektronikus dokumentációt webes felületen lehet külön-külön feltölteni az Elektronikus Tanársegéd HF beadás menüpontjában. A beadást többször is megismételheti, az utoljára beadott megoldást tekintjük érvényesnek.
Programját egy tízelemű tesztsorozattal automatikusan futtatjuk. A teszteseteket úgy választjuk meg, hogy legalább négy feladványt a kevésbé ötletes programok is meg tudjanak oldani. Az eredményt levélben közöljük és az ETS-ben is megnézhető.
A nagy házi feladat elkészítése nem kötelező, de megoldását mindenkinek javasoljuk: ez a deklaratív nyelvek magas szintű elsajátítását nagy mértékben segíti.
A beadási határidők:A beadási határidő után értékeljük a programokat (ez az ún. "éles" teszt). Ehhez a beadási tesztsorozathoz hasonló nehézségű teszteseteket használunk. Az időkorláton belül helyes eredményt adó tesztesetek mindegyikére 0,5–0,5 pontot adunk, a 10 tesztesetre tehát nyelvenként összesen maximum 5 pontot. Ezen felül a dokumentációt, a programkód olvashatóságát, kommentezettségét is értékeljük, nyelvenként maximum 2,5 ponttal. A mindkét nyelven beadott nagy házi feladatra tehát maximum 15 pont kapható (ez 15%-a a pluszpontok nélkül elérhető legfeljebb 100 alappontnak).
Azok a programok, amelyek az éles teszt legalább 8 feladatát helyesen és az előírt időkorláton belül megoldják, létraversenyben vesznek részt. A leggyorsabban futó Erlang-, ill. Prolog-programokra - helyezési számuktól függően - külön-külön 7,5 és 0,5 közötti pluszpont kapható. Ha valaki tehát mindkét nyelvből a leggyorsabb programot írja meg, akkor a 100 alapponton felül 15 pluszpontot kap.
Azok a hallgatók, akik mindkét nyelvből bejutnak a létraversenybe - a tantárgyi adatlapon leírt feltételek fennállása esetén - megajánlott jegyet kapnak.
A programot és dokumentációt mindenkinek saját magának kell elkészítenie. A beadott nagy házi feladatokat gépi úton hasonlítjuk össze, másolás esetén a kódot adó és kapó hallgató sem kaphat pontot. Az algoritmusra vonatkozó ötletek cseréjét viszont nem tiltjuk.